Wyspart - aktualności aktualności
aktualności
Wyspart - polski Wyspart - wybór języka/language choice Wyspart - english Wyspart
zielony-dom
ZIELONY DOM CZYLI O ARCHITEKTURZE INACZEJ
(dodano 31 grudnia 2013)

Pierwszy etap projektu „Zielony dom czyli o architekturze inaczej” już za nami!


Począwszy od października do grudnia uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. ks. Stanisława Konarskiego w Wielkiej Wsi aktywnie realizowali pierwszą część projektu „Zielony dom, czyli o architekturze inaczej”, do udziału którego zaprosiła nas Pani prezes Fundacji WyspArt – Magdalena Zarychta. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaś jego partnerem strategicznym jest Gmina Wielka Wieś.


    Dotychczas uczniowie byli uczestnikami warsztatów interaktywnych, które prowadziła Pani architekt Małgorzata Gniadek-Drozd. Dzięki cotygodniowym spotkaniom młodzież miała okazję poszerzyć swoją wiedzę z zakresu bio-architektury. Dzieci dowiedziały się, co to jest nowoczesne eko-budownictwo i w jaki sposób nawiązuje ono do tradycyjnych metod konstruowania domów. Wykłady teoretyczne, wprowadzające w świat architektury i projektowania, były potrzebne podczas wykonywania zadań praktycznych.  Już na początku października uczniowie przez kilka tygodni pracowali nad budową oryginalnych i nietuzinkowych obiektów mieszkalnych. Podstawowym materiałem – który wykorzystywali - była tektura falista i bibuła. W efekcie ich prace utworzyły miniaturowe miasteczko, przecięte wzdłuż i wszerz wąskimi ulicami.


Dzięki wiadomościom przekazywanym przez panią architekt, jej wskazówkom i profesjonalnym radom, dzieci samodzielnie zaprojektowały swoje wymarzone domy.  Na dużych arkuszach papieru powstały pierwsze szkice, które ostatecznie dopracowane przeobraziły się w niezwykle oryginalne i ciekawe projekty obiektów architektonicznych. Uczestnicy zajęć mieli ponadto szansę wcielić się w rolę projektantów krajobrazu – pod czujnym okiem pani Małgorzaty Gniadek-Drozd – kreowali własne ogrody. Jak się okazało, projektowanie terenów zieleni jest sprawą trudną i wymagającą ogromnej wyobraźni. Na szczęście wizje ogrodów, które zrodziły się w głowach uczniów, znalazły swe odzwierciedlenie w gotowych makietach, które były owocem ich ciężkiej pracy.
Ponadto dzieci zapoznały się z historią architektury światowej (Chiny, Afryka, Ameryka Północna, Środkowa, Południowa) zarówno tej z dawnych wieków, kiedy budowano tylko z naturalnych materiałów, jak i tej współczesnej – powrotu do korzeni, do sposobów budowania sprzed lat. Przedstawione przykłady budownictwa obejmowały domy jednorodzinne, użyteczności publicznej i całe miasta: wykopaliska i te funkcjonujące do dzisiejszych czasów.
           Z gminnej ewidencji zabytków, ze zdjęć obiektów tam zamieszczonych rozpoznały wiele domów sąsiadów, które mijają w drodze do szkoły. Zachęcone przez panią architekt, same (lub przy pomocy rodziców) zrobiły zdjęcia domów dziadków lub znajomych i szczegółowo opisały wnętrza a także detale architektoniczne.
          Obejrzały szereg wykładów dotyczących Jury Krakowsko-Częstochowskiej i charakterystycznych przykładów budownictwa z tego terenu wykorzystywania naturalnego budulca jakim jest wapień, który można zobaczyć w murach zamków, murów obronnych, domów mieszkalnych i w zabudowaniach gospodarczych.
           Na podstawie przykładów budownictwa z Anglii, Francji, Niemiec i Holandii uczestnicy zajęć poznali sposoby budowania domów z kamienia, drewna, gliny i pokrycia dachowego ze strzechy. Zapoznały się z pracą strzecharzy polskich i z przykładami budownictwa domów ze strzechą w Polsce.
          Inne spojrzenie na ogrody to ogrody pionowe. W czasach gęstej zabudowy miejskiej, gdzie nie ma dużo wolnej przestrzeni na zieleń, powstają wspaniałe projekty zieleni na elewacjach domu. Dzieci nie tylko poznały tę szczególną technikę kreowania przestrzeni zielonej, ale też wykonały projekty takich ogrodów stosując recykling, używając resztek papieru, bibuły, tektury pozostałych z budowy miasteczka i wykonując kolorowe kompozycje.


          Udział w projekcie umożliwił dzieciom z Wielkiej Wsi nie tylko poszerzenie wiedzy z zakresu architektury, ale przede wszystkim pozwolił im bliżej poznać specyfikę ich bliskiego otoczenia. Temu służyło grudniowe spotkanie w domu Państwa Hojdów, podczas którego oglądały narzędzia gospodarskie (brony, piły, kosy, osprzęt dla koni) i przedmioty codziennego użytku, z których korzystano kilkanaście a nawet kilkadziesiąt lat wcześniej – jak choćby nosidełko do wody, tarę do prania czy maselnicę. Dzięki tym zajęciom uczestnicy zetknęli się z historią i kulturą ich regionu. Wspólne wyrabianie ciasta i pieczenie chleba na tradycyjnym zakwasie, darcie pierza okazały się ponadto doskonałym pretekstem przybliżenia i pielęgnowania tradycji, głęboko zakorzenionej w ich miejscowości.


Warsztaty realizowane w ramach projektu zapoznały uczniów z historią architektury bazującej na naturalnych materiałach i z wieloma zagadnieniami dotyczącymi ekologii, obejmującymi różne dziedziny naszego życia, a także zachęciły do pielęgnowania swoich korzeni rodzinnych i regionalnych. To jednak nie koniec przygód z „Zielonym Domem”. Przed dziećmi ze Szkoły Podstawowej Wielkiej Wsi kolejny etap, trudniejszy, bo wymagający dużego zaangażowania i pracy. Z początkiem przyszłego roku będą bowiem pracować nad budową prawdziwego domu z gliny i słomy, który powstanie na działce w Prądniku Korzkiewskim. Obiekt będzie wykorzystywany do wielu projektów edukacyjnych i artystycznych, zatem uczniowska praca zaowocuje powstaniem przestrzeni dla twórczego działania!

zapraszamy do galerii zdjęć na FB www.facebook.com/FundacjaWyspArt


Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


mkidn-01-cmyk2.jpg

 Partnerzy i patroni medialni projektu:
          
Gmina Wielka Wieś
Szkoła Podstawowa im. ks.S.Konarskiego w Wielkiej Wsi
Stowarzyszenie Miłośników Doliny Prądnika
Spółdzielnia Socjalna Ekocentrycy
Fundacja Królewski Szlak


Platforma Kultury
Narodowe Centrum Kultury
Radio RMF Classic
Gazeta Krakowska
Kursnakurs.pl
Portal ArchitekturaKrajobrazu